۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

تحریف نامه

دیرسالی است که تلویزیون ِ حکومت ِ اسلامی، پول ِ نفت و مالیات ِ مردم ِ ایران را خرج ِ ساختن ِ سریال های ِ عربی و ایدئولوژیک می کند . اصلا انگار نه انگار که این کشور پیش از اسلام تاریخ و بزرگانی داشته و انگار نه انگار که در ایران به جز مسلمانان کسان ِ دیگری هم زندگی می کنند . بگذریم و برای ِ آن مستعمره های ِ فکری یا به اصطلاح هنرمندانی که سازنده ی ِ اینگونه آثار هستند، متاسف باشیم .

اما در باب ِ مختار بازان و مختار پردازان و شیعیان ِ عزیزی که بیش از هزار سال است که از قیام ِ ایشان کیفور می شوند، سه نکته ی ِ تاریخی شایان ِ گفتن است . سه نکته که تا به حال در این سریال مغفول واقع و بلکه تحریف شده است .

1 ـ هنگامی که امام حسن در نزدیکی ِ مداین زخم برداشت و به آنجا پناه آورد، مختار به عمویش که حکمران ِ مداین بود پیشنهاد کرد حسن ابن ِ علی را کت بسته تحویل ِ معاویه دهند تا اختلاف از میان ِ مسلمین برخیزد . عمویش او را دشنام داد و از خود راند . بنابراین مختار بین ِ حسن و معاویه، دومی را برتری می داد . او به امامت و خلافت ِ حسن ابن ِ علی معتقد نبود که اگر بود چنین پیشنهاد ِ دشمنانه ای نمی داد .

2 ـ بنابر نوشته ی ِ اکثر ِ منابع ِ تاریخی، مختار به هنگام ِ حادثه ی ِ کربلا در کوفه آزاد بود . او پس از این واقعه دستگیر و زندانی شد . منطق هم اینگونه حکم می کند که بعد از حادثه ی ِ کربلا که سرکوب ها شدت می گیرد، مخالفی چون او دستگیر شود، نه پیش از آن که خلیفه ی ِ نوآمده تازه بر تخت نشسته و به دنبال ِ تحبیب ِ قلوب و گرفتن ِ بیعت است . حال سوال این است که چرا مختار که به احتمال ِ بسیار زیاد در غل و زنجیر نبود، ندای ِ هل من ناصر ینصرنی را نشنیده گرفت و به کربلا نرفت ؟

3 ـ مختار هرگز امامت ِ زین العابدین را قبول نداشت . او پیرو ِ محمد ِ حنفیه ( پسر ِ دیگر ِ علی، از همسری به غیر از فاطمه) بود و به نام ِ او مدتی بر کوفه حکومت کرد . بنابراین فلسفه ی ِ امامت ِ شیعه که بر نطفه ی ِ مقدس بنا شده، در قیام ِ مختار جایی ندارد .

سرانگشت

۲ نظر:

  1. ای کاش به منابعی که این نوشته را بر مبنای آنها نگاشته اید اشاره کنید. همانطور که می دانید بدین ترتیب نوشته تان موثرتر و اعتبارش افزون تر خواهد بود.
    سپاس

    پاسخحذف
  2. doste aziz behtar ast be yek masale mohemtar eshare mikardid.
    masale zamani va makani matrah ast baraye har shakhsiyati ke matrah ya morede tavajoh vaghe mishavad va masale koneshpazir va na koneshpazir on fard.
    yani nasle ba in soale asasi ke agar kasi dar hale hazer edayi dar ertebat ba din va masale ertebate elahi ast be har shekle momken.
    soale asasi pas aan khodaye adel ke be hame chiz agah ast chera in farde morede nazar ra dar sharayete tarikhi ghabltar az zamane hale hazere khodash gharar nadadeh ast?
    aya in fard past tar az shakhsiyate tarikhi pishine khish ast? ya on khodaye adel fahmi az edalat nabordeh ast?
    betore mesal mohamadi ke be gofte khod jaygahash dar miyane tamami mojodat pish khodaye adel balatar ast ??????? chera nabayad dara haman marhale nakhoste afarinesh ensan bejaye adam entekhab shavad? aya ou nabayad behtar az adam amal mikarad dara sharayete zamani va makani morede bahs?
    fekr mikonam ke agar yek neveshte ba yek dialectical materialism fekri negashte gardad be behtarin shekle momken mitavand tasir gozar gardad.

    ba tashakore faravan

    Constructivist

    پاسخحذف