(این
یادداشت بر مبنای سه فیلم از دارن آرونوفسکی
نوشته شده:
قوی
سیاه، کشتی گیر و مرثیه ای برای یک رویا)
فیلمهایآرونوفسکی هم عمیقند، هم نفس گیر.
تم مشترک
فیلمهایی که از او دیدهام رابطه ی بین
فروپاشی جسمانی و رسیدن
به موفقیت و افتخار است.
قاب های
او تابلوهایی است از بدن های مجروح، خون
آلود، سیاه و کبود، درهم شکسته و فروپاشیده
که از نردبان افتخار (افتخار
کاذب یا صادق)
آویزانند.
پرسوناژهای
آرونوفسکی، خود را به صلیب می کشند؛ تن
خود را شرحه شرحه میکنند تا به رستگاری،
پیروزی و افتخار برسند.
کشتی
گیر فرسوده، بالرین ناپخته، موادفروش
معتاد، استرپ تیز کننده ی ته خط، زن تشنه
ی وزن ایده آل و ...
مسیحان
بازمصلوب دارن آرونوفسکی اند، چرا که
همگی جسم خود را می فرسایند و نابود می
کنند.
نکته
این است که برخلاف کتاب مقدس، در آثار
آرونوفسکی، مسیح گاه بر صلیب خدا و گاه
بر صلیب شیطان رنج می کشد.
برای
آدمهای او بین رستگاری و توهم رستگاری،
میان بزرگی و توهم بزرگی، مرز روشن و فاصله
ی گویایی وجود ندارد.
انتخاب
میان صلیب شیطان و صلیب خدا در هجوم جبر
و تحمیل، کاری نزدیک به محال است.
فیلمهای
آرونوفسکی هم عمیقند، هم نفس گیر.
سرانگشت

در مورد پی و سرچشمه که به نظرم بهترین فیلم های ارانوفسکی اند اشاره ای نداشتی. به نظرت جالب نیامدند؟
پاسخ دادنحذفمتاسفانه هیچکدام را ندیده ام؛ اما ممنون پیدا می کنم، می بینم.
پاسخ دادنحذف