۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

شفاخانه

برای ِ پيمان ِ عارف و حشمت الله تبرزدی



شفا ، شماری از ايرانيان را در شفاخانه ی ِ خود شفا داد . ايرانيانی که امروز شمارشان نه چندان زياد است ، نه چندان کم . کسانی که به مرحله ی ِ دل آشوبه (1) رسيده اند ؛ جايی که شجاع الدين مدت ها پيش رسيده بود و با گذر از آن ،‌ تولدی ديگر يافته بود .

افسوس که طبيبانی چون او اندک شمارند و دريغا که شفا ، شفاخانه را زودتر باز نکرد و زودتر نمی شد و نمی توانست باز کند .




سرانگشت



1 ـ " از ديدگاه ِ نيچه ، انسان هايی که راه ِ تعالی ِ معنوی را می پيمايند ، از مرحله ی ِ [دل آشوبه ] تهوع می گذرند ، يعنی بيزاری از وضع ِ کنونی ِ بشر . چنانکه " انسان های ِ والاتر " که در بخش ِ چهارم [ از کتاب ِ چنين گفت زرتشت] به سراغ ِ زرتشت می آيند ، خود را مردان ِ " دل زدگی ِ بزرگ ، بيزاری ِ بزرگ "می شناسانند . و همچنين نيچه در پاره ی ِ " درباره ی ِ فرومايگان " ، در بخش ِ دوم ، دل آشوبه در در برابر ِ فرومايگان را انگيزه ی ِ پرواز به بلندی ها و در نتيجه ، تعالی خود می داند : " دل آشوبه ام بود که بهرم بال آفريد و يارای ِ در آب جستن ؟ " و نيز در جاهای ِ ديگر به همين معنی اشاره می کند . اما تعالی ِ حقيقی را نه در ماندن در اين مرحله بلکه در گذشتن از آن می داند . انسانی که به زندگی " آری " گفته و به جايگاه ِ عالی تری از دانايی و آزادی رسيده و از حقارت ِ انسان ِ کنونی و نيز از هيچ انگاری (نهيليسم) گذشته ، کسی است که از تهوع نيز رهايی يافته است . " (آوردم از کتاب ِ چنين گفت زرتشت ، نيچه ، ترجمه ی ِ داريوش ِ آشوری ، انتشارات ِ آگه ، چاپ ِ يازدهم ، بهار 1377 ، ص 350 حاشيه های ِ ترجمه )



۱ نظر:

  1. زمان آن است كه خودمان را سازمان بدهيم
    پن لاگ يادتان هست ؟
    به كجا برميخورد اگر اتحاديه وبلاگ هاي سبز سكولار / سبز جمهوري ايراني / سبز سوسيال دمكرات / سبز دمكرات مذهبي و............داشته باشيم؟
    ودرچنين زمان هايي اعلاميه بدهيم نه از طرف قاطبه مردم نه از طرف امت اسلام نه از طرف ملت ايران از طرف خودمان اعضاء وبلاگ هايي كه با يك عنوان و خواست ونام گردهم امده ايم وبگوييم مي اييم وديگران را دعوت كنيم كه اگر ميخواهند با مسئوليت خودشان بيايند
    آري مي توانيم اگر خودمان را سازمان بدهيم .
    و اگر نمي توانيم خودمان را سازمان بدهيم پس چرا مي خواهيم كه جمهوري اسلامي نباشد ؟ كه يك هرج و مرج ديگر بيايد ؟
    http://tavanaey.blogspot.com/

    پاسخحذف