(این
یادداشت بر مبنای سه فیلم از دارن آرونوفسکی
نوشته شده:
قوی
سیاه، کشتی گیر و مرثیه ای برای یک رویا)
فیلمهایآرونوفسکی هم عمیقند، هم نفس گیر.
تم مشترک
فیلمهایی که از او دیدهام رابطه ی بین
فروپاشی جسمانی و رسیدن
به موفقیت و افتخار است.
قاب های
او تابلوهایی است از بدن های مجروح، خون
آلود، سیاه و کبود، درهم شکسته و فروپاشیده
که از نردبان افتخار (افتخار
کاذب یا صادق)
آویزانند.
پرسوناژهای
آرونوفسکی، خود را به صلیب می کشند؛ تن
خود را شرحه شرحه میکنند تا به رستگاری،
پیروزی و افتخار برسند.
کشتی
گیر فرسوده، بالرین ناپخته، موادفروش
معتاد، استرپ تیز کننده ی ته خط، زن تشنه
ی وزن ایده آل و ...
مسیحان
بازمصلوب دارن آرونوفسکی اند، چرا که
همگی جسم خود را می فرسایند و نابود می
کنند.
نکته
این است که برخلاف کتاب مقدس، در آثار
آرونوفسکی، مسیح گاه بر صلیب خدا و گاه
بر صلیب شیطان رنج می کشد.
برای
آدمهای او بین رستگاری و توهم رستگاری،
میان بزرگی و توهم بزرگی، مرز روشن و فاصله
ی گویایی وجود ندارد.
انتخاب
میان صلیب شیطان و صلیب خدا در هجوم جبر
و تحمیل، کاری نزدیک به محال است.
فیلمهای
آرونوفسکی هم عمیقند، هم نفس گیر.
سرانگشت
در مورد پی و سرچشمه که به نظرم بهترین فیلم های ارانوفسکی اند اشاره ای نداشتی. به نظرت جالب نیامدند؟
پاسخحذفمتاسفانه هیچکدام را ندیده ام؛ اما ممنون پیدا می کنم، می بینم.
پاسخحذف