۱۳۸۶ مهر ۱۴, شنبه

زرد و سفید

گفتم : می گویند جهان دوباره به سوی ِ دو قطبی شدن پیش می رود ؛ به سوی ِ دوپارگی ِ سخت ... حتا ممکن است بین ِ دو قطب جنگ ِ خونین
و گرمی رخ بدهد .
گفت : منظورشان کدام دو قطب است ؟
گفتم : قطب ِ بنیادگرای ِ اسلامی در مقابل ِ قطب ِ مدرنیست های ِ صلیبی ! روز به روز هم اصول گرا تر می شوند و معارض تر ؛ هر دو طرف را می گویم .
گفت : بنیادگرایان ِ اسلامی که قطب نیستند ؛ اگر هم باشند پایدار نیستند . نه حرف ِ دنیاپسندی دارند نه زور ِ قابل ِ توجهی .
گفتم : اما راه ِ تخریب و ترور را که خوب بلدند .
گفت : بلد باشند . با چریک بازی و ترور که نمی توانند مدرنیست های ِ صلیبی را به قول ِ تو نابود کنند . فقط موی ِ دماغند و گربه ی ِ سیاه .
گفتم : اما در خاورمیانه پُرَند .
گفت : آن ها پیش درآمدند .
گفتم : پیش در آمد ِ چی ؟
گفت : دو قطبی شدن ِ جهان !
گفتم : تو که دو قطبی شدن ِ جهان را رد کردی !
گفت : رد نکردم . در بنیادگرایی ِ اسلامی قابلیت ِ تبدیل شدن به قطب ِ سیاسی ، فرهنگی ، نظامی و اقتصادی را نمی بینم . غربی ها بر آنان غلبه می کنند .
گفتم : بیشتر توضیح بده !
گفت : به نظر ِ من دیر یا زود این موج از روی ِ خاورمیانه عبور خواهد کرد . تروریسم ِ اسلامی در خاورمیانه به جنگ های ِ بزرگ و کوچکی منجر شده و خواهد شد . غربی ها به اندازه ی ِ کافی در این منطقه تحلیل خواهند رفت تا قطب ِ تازه ای در آسیای ِ جنوب ِ شرقی شکل بگیرد . چین ، ژاپن و کره سال های ِ متمادی است که نقش ِ تعیین کننده ای در مناسبات ِ جهانی نداشته اند . یا بله قربان گو بوده اند یا در سایه ی ِ قدرت های ِ غربی . حالا نقشی می خواهند که تنها به حوزه های ِ اقتصاد و تکنولوژی محدود نماند . نقشی که هدف ِ اصلی اش برتری ِ سیاسی و فرهنگی است. آنها بسیار دوست دارند که صلیبی های مدرن تا جایی که ممکن است به دست ِ سیاهی لشکران ِ طلایه دار یعنی تروریست های ِ مسلمان آسیب ببینند و تضعیف شوند . چه بسا به طور ِ پنهانی این نزاع را سازماندهی کنند و دامن بزنند . در آینده ای دور یا نزدیک تمدن ِ زردها در برابر ِ تمدن ِ سفیدها صف آرایی خواهد کرد . پایدار و عمیق ! تمدن ِ زردی که این بار نه ریشه در کمونیسم که ریشه در آیین های ِ مرموز و کهن ِ شرق دارد . شاید بزرگترین جنگ ِ تاریخ میان ِ این دو قطب شکل بگیرد . و شاید در سرانجام ِ جنگ فروغلتیدن ِ روسیه به یکی از دو سو نقش ِ تعیین کننده داشته باشد .


سرانگشت

۲ نظر:

  1. نه راستش فکر کنم تحلیل غلطیه.
    چون کشورهای اسیای شرقی اقتصاد محور هستند حتی چین بنابراین مگر بخاطر منافع تجاری هیچ وقت با غرب تضادی پیدا نخواهند کرد چنانچه تا بجال نکرده اند.

    پاسخحذف
  2. بله ممکن است نظر ِ من اشتباه باشد ؛ هرچند هدفم به دست دادن ِ دورنما بود نه انجام ِ تحلیل . اگر خواستید و در رد و نقد و نفی ِ گمان ِ من یادداشتی نوشتید با کمال ِ میل در صفحه ی ِ اصلی چاپ می کنم .

    پاسخحذف