۱۳۹۱ آبان ۹, سه‌شنبه

با ما!


(1)
دلم می‌خواهد کاریکاتوری بکشم که در آن باراک اوباما ترسان و لرزان در برابر ِ توفان ِ سندی بایستد و بگوید: منو با خودت نبر!

(2)
یکی از اصطلاحات ِ مسخره و اعصاب خردکنی که گویندگان ِ بی بی سی ِ فارسی به کار می‌برند ترکیب ِ” با ما” است. من نمی‌دانم اینجور حرف زدن در کجای ِ زبان ِ فارسی روان است که مثلاً وقتی با یکی در گوشه‌ای از دنیا صحبت می کنند، آخرش بگویند: “ فلانی بود از فلان جا، با ما! انگار بیننده نمی‌داند که آن شخص دارد با بی بی سی ِ فارسی گفت و گو می‌کند و از آن بدتر مجری هم انگار مطمئن نیست که طرف با آنها صحبت کرده، حتا اگر گزارشگر ِ خودشان باشد! (نمی دانم شاید اینجوری می‌خواهند نشان دهند خبر را خودشان تولید کرده اند و از سایت‌ها و خبرگزاری های ِ دیگر استفاده نکرده اند. اما خب هزار تا راه ِ بهتر و متنوع تر برای ِ این کار وجود دارد، معنی ندارد که آدم مدام بگوید فلانی بود با ما، بهمانی بود با ما). من همین جا از طرف ِ خودم و بقیه به بی بی سی اطمینان ِ خاطر می‌دهم که گزارشگران و مهمانان ِ آن بنگاه ِ خبری با آنان صحبت می‌کنند نه با بنده. «توضیح ِ واضحات»، «حشو ِ قبیح»، «اطناب ِ ممل»، به نظر ِ شما ترکیب ِ بی بی سی ساخته، مصداق ِ کدام یک از این اصطلاحات است؟

(یادداشتی که خواندید نوشته ی ِ سرانگشت بود از وبلاگ ِ انگشت، با ما)

۶ نظر:

  1. فارسی سخن گفتن، کار هر کس و ناکسی نیست جانم. هزار سال باید بگردی تا پارسی گویانی چون رودکی و فردوسی و بیهفی پیدا کنی.

    پاسخحذف
  2. Doostan be ghole Chinia, "keep safe"! Chap o Rast daran be weblog nevisan gir midan! Ina ta akharin adame roo zamin mikhan bejangand vase pool o ghodrat! Jeedan ina ham Iraniand va ma ham? Pasvay bar ma!
    AtoosA

    پاسخحذف
  3. Doroud Angosht E azizam,
    Ye alameh matlab neveshtam, bad hey re-direct shodam be safehat e dige, hatta majboor shodam aks bezaram to profile-am, "as a google blogger" lol, still my whole comment got deleted!!! Nevertheless,...dropped by to say Hi, and see how you're doing? ...be ghole oon ghadima ke mardom hanooz forsat e ino dashtan az hal e digaran ham jooya beshand, ...agar az hale ma(n) ham, khasteh bashid, malali nist joz doori e az yar o diar, albateh gham e nAn agar bogzarad! Be har hAl, az hale khodetoon khabar bedid, Ang0sht jan to ke yeho dagh mikoni posht e sar e ham matlab o aks mizari bad miri gheibat e Soghra o Kobra,...be ellat e in gheibatha ham ke shodeh man arezoo dashtam, donya Dec. 21st 2012 tamoom mishod; baba hame omr e bi mayeh (shoma bekhoon geranmayeh) babat e negarani az baraye azizan e dideh o nadideh gozasht, forsati namoond ke khod ro dar yabim, che bereseh be bazbini o baghi harfa! Dar akhar jeddan Khak E Kahoo bar sar e in Mayaha ke ajab sense of humore "distastefully" dashtand, I was really looking forward to the end of the world! :-( (Superstitios me)! Lotfan to delet khordeh nagir be man, arezoo bar javanan eib naboodeh va nist va nakhahad b...)Begzarim, omid daram hamisheh shad o sar boland o salamat bashi, ham jesmi ham roohi! Manam,...Rooh bimar ast!...tAn khoda ro shokr, tandorst e tandorost!

    Happy Holidays :)
    xo AtoosA

    پاسخحذف
  4. درود بر تو آتوسای ِ عزیز. آتوسا جان تو از آن خوانندگان ِ نازنین و باوفایی هستی که داشتنش برای ِ هر نویسنده آرزو و نعمت است. لابد شنیده ای که علی ابن ِ ابیطالب پس از ترک ِ مخاصمه در جنگ ِ صفین به یارانش سخنی قریب به این مضمون گفت که اگر من ده یار ِ وفادار مثل ِ مالک ِ اشتر داشتم دست از جنگ نمی کشیدم و خیمه و خرگاه ِ معاویه را به توپ می بستم!(حالا تو خرده نگیر که در آن زمان هنوز «زنبورکچی» از عالم ِ امکان به ملک ِ وجود پا نگذاشته بود!)من هم که از هر حیث از آن بزرگوار عقب افتاده ترم اگر فقط دو خواننده مثل ِ تو داشتم هر روز توی این وبلاگ ِ بی صاحب پست می انداختم!(کیف می کنی چطور تنبلی ِ خودم را توجیه می کنم؟تازه دارم می شوم مثل ِ بزرگان ِ دین ِ اسلام)
    به هر حال خوشحالم که خوب و سلامتی و در حال ِ نوشتن. آدرست را هم برای ِ ما بفرستی تماشات می کنیم!:)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود انگشت عزیزم ، باز تو یه جوری از من تعریف کردی که می شه باهاش یه آتوسا دیگه ساخت که دست بر قضا خیلی هم خوب از آب در میاد! (لول) حالا تنبلی یا بی حوصله گی یا هر دلیل دیگه قابل فهمه اما خوب هفته ای یه بار هم یه کاریکاتور، یه عکس نیمه سکسی ؛ یا بهتر از همه اینها یه چند خط شعر یا نوشته، خواننده های وبلاگتو این سر دنیا دلگرم می کنه! لاقلا به خاطر آتوسای خوب ساخته و پرداخته ات !
      مرسی از اینکه نوشتی و خوشحالم از اینکه سالم و سر حال هستی (از نوشته ات معلومه)
      همیشه خوش باشی، ضمنااگه خودم اون بلاگ (ر) رو پیدا کردم که عکسمو گذاشتم آدرس می دم! نمیدونم چی به سرش اومد من "بک باتون" رو زدم وقتی دیدم هی دارم "ری دایرکت" می شم و از "کامنتم" خبری نیست!
      فکر کنم گلوبالیزیشن با مذاق من سازگار نیست!
      راستی امروز استادم دکتر شاه پرکی می گفت که ایران سه معلم بزرگ به دنیا هدیه کرده، :کوروش ، فردوسی و مولانا...تو چی فکر می کنی ؟ (من فکر می کنم خیلی های دیگه هم هستند مثلا خیام، حافظ، سعدی،...و بعدترها عبید زاکانی به عنوان پیشروترین طناز ناقد اسلام برای مثال و...)
      منتظر یه مقاله بلند بالا حاوی نظراتت در این مورد هستم.
      دوستدارت: آتوسا

      حذف
  5. درود بر آتوسای نازنین
    من چیزی نساختم فقط برداشتم را گفتم. چشم سعی می کنم بیشتر دست به قلم بشوم.
    درباره ی معلمان بزرگ فکر می کنم آنان کسانی هستند که می شود با کاربست دستوراتشان زندگی را دگرگون کرد و از دریچه ای تازه دید. شان کوروش، شان فاتح بزرگ و بزرگواری است که قومی را به ملت تبدیل کرد. او تاریخ را عوض کرد و مقامی دیگرسان با آموزگاران دارد. او اگر هم آموزگار باشد، آموزگار فاتحان است! با فردوسی و سعدی و حافظ و خیام موافقم اما مولوی برایم بیشتر شوریده سری شعله ور است که به قول خودش میان قلزم پر خون شناور است. عبید هم ناقدی است برجسته و دارای روحیه ی دیونیزوسی و منتقد و هنجارشکن. اینگونه بزرگان، ناقدی تیزبین و تباهی سوزند که افکارشان بیشتر جنبه ی سلبی دارد. چنانچه بتوانند آلترناتیوی به وجود آورند و سویه ی ایجابی و اصلاحی پیدا کنند معلم و آموزگارند.
    کامکار باشی

    پاسخحذف